NULL Skriv ut sidan - Kvalitet inom släktforskningen

Anbytarforum

Titel: Kvalitet inom släktforskningen
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2014-05-25, 14:19
Hej Lars!
 
Det finns en hel del betänkligheter när det gäller tanken på ett öppet nätverk med genetisk information som byggs upp och kvalitetskontrolleras genom någon slags community (typ de som används för att utveckla öppen mjukvara t.ex. Ubuntu, FreeBSD eller LibreOffice). När vi talar om mjukvara så måste vi också förstå att vi talar om en i princip exakt vetenskap. En utvecklad programvara kan/ska fungera perfekt och gör den inte det, så finns ett helt community som genom daglig användning/granskning kan påtala det. Det blir uppenbart att det förekommer fel i programvaran.
 
När vi då betraktar genetisk information som erhålls via släktforskning, så måste vi också förhålla oss till begrepp som teorier, teser, sannolikheter, indicier med flera. Dessa står betydligt närmare vetenskaper som juridik eller psykologi (än datakunskap) och hur man - ens på nationell nivå - ska kunna enas om hur, i alla tänkbara situationer, kvalitetskontrollen skulle utformas, förefaller helt orimligt.
 
En väldigt stor del av släktforskningen i äldre tider bygger på olika former av circumstantial evidence som jag hävdar det i princip är omöjligt att fastslå ett allomfattande kvalitetsreglemente för.
 
Jag kan dock tänka mig att ditt förslag delvis skulle kunna fungera genom att standardisera vissa begrepp inom forskningen.