NULL Skriv ut sidan - Kvalitet inom släktforskningen

Anbytarforum

Titel: Kvalitet inom släktforskningen
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2014-05-24, 22:49
Lars
 
Intressant, men din text ger upphov till reflektioner av olika grad.
 
Jag har hittills inte sett något öppet nätverk med genetisk information som byggs på från olika delar av världen, som har någon kvalitetskontroll eller källinformation, på det sätt som jag tolkar att du framställer det som, men det kan ju bero på att jag huvudsakligen sysslar med släktforskning i Sverige och USA. Men eftersom det låter mycket intressant så ser jag gärna exempel som vi kan nyttja.
 
Sedan så ska vi nog inte tala om färgåtergivning , vilket jag tänker på med RGB (red, green, blue) utan jag förmodar du avser det föreningsprojekt som startats av DIS som kallas Rikstäckande Genealogisk Databas - RGD. Information om projektet återfinns på DIS webbsidor (fast jag hittar ingen information från i år).  Enligt planerna ska projektet starta 2014/2015 och det ska bli intressant att följa.
 
Som jag sagt tidigare, trots din beskrivning om att vi är överens, så tror inte jag att lösningen är mer granskning, och jag är ju inte ensam om den inställningen.  
 
Sedan förstår jag inte din slutsats, att det bara är din föreslagna lösning som garanterar kvalité och effektivitet, och att vi som inte håller med skulle stå för något annat, att vi förespråkar flummighet och oproffesionalitet. Tycker nog att du där gick över en gräns när det gäller att vara objektiv, vilket ju är en viktig del av kvalitetsarbetet.
 
Men vi får se om någon mer än de som redan idag erbjuder granskning plockar upp handsken, kanske räcker dagens granskningslösning till och vi fortsätter med att informera och stödja alla kommande aktiviteter runt ämnet.
 
Mats  
PS  I slutet på din text , med not 1, finns en del länkar, som jag inte får att fungera helt.  Två av dem kopplar till din dropbox och Mikaels till en menysida för Diskulogen. Länken under not 3 kan jag inte använda och eftersom det är en PDF jag läser så kan jag inte kopiera den DS