NULL Skriv ut sidan - Kvalitet inom släktforskningen

Anbytarforum

Titel: Kvalitet inom släktforskningen
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2014-04-18, 23:53
Det dyker upp en del funderingar när jag läser det inledande inlägget om problemen  med saknade eller bristfälliga källangivelser eller påhittade antavlor.
 
I inlägget så uppmålas problem för branschen, och jag måste få fråga vilken du avser, du ”hotar” med Janne Josefsson om inte alla underordnar sig en given form och liknande uttryck. Kanske lite dramatiserat, men så kan texten uppfattas.
 
Lösningen är att några kvalitetstidskrifter ska genomföra någon form av godkännanderitualer. Det finns idag tidskrifter som har höga kvalitetskrav, men på vilket sätt skulle de förbättra situation mer än marginellt?  
 
Det finns en elitistisk underton i texten, tycker jag, för det pendlar mellan att alla ska genomgå godkännandefas eller att de som inte gör det ska ”brännmärkas”.  Jag ser inte på vilket sätt situationen ska förbättras med ditt förslag om det inte är total censur på internet du efterfrågar. Hur kommer en godkännandeprocess att få bort nätpublikationer utan källangivelse och hur får de bort de påhittade antavlorna. De lär nog dyka upp lika frekvent som idag, om inte mer, när eliten tar sin väg och alla de andra en annan väg.
 
Personligen så tror jag mer på upplysning, på att hela tiden visa på hur det kan gå till och att sedan stöttar med bra informationsskrifter. Något för Sveriges Släktforskarförbund att ta in i sin verksamhetsplan på ett helt annat sätt än idag? Nyttja de kanaler som finns, spela in Youtubefilmer där källor diskuteras, förbättra de handböcker som finns, samla folk kring ämnet och gör det mer till var mans sak än de elitsatsningar som förslås.
 
Det finns möjlighet att påverka och det finns många medel, så låt oss ta chansen och göra något positivt av detta utan att slå folk i huvudet.
 
(Meddelandet ändrat av mats 2014-04-19 10:07)