NULL Skriv ut sidan - Internetbaserad Journal för släktforskning

Anbytarforum

Titel: Internetbaserad Journal för släktforskning
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2013-06-21, 10:04
När SGS startade för snart ett decennium sedan var det med syftet att främja vetenskapliga metoder i släktforskningen genom att publicera en högkvalitativ tidskrift. Diskussionerna fördes i kölvattnet av det som hände i GF där man hade ekonomiska problem vilket bidrog att SoH inte kom ut under några år. Det var fokus på en publikation för publicering av släktforskningsresultat när dåvarande ledning GF ville göra om SoH mer till en föreningstidskrift.  
 
I det sammanhanget (vintern 2003-2004) fördes en  diskussion om den blivande Svensk Genealogisk Tidskrift skulle vara  en tryckt publikation eller nätpublikation. Jag vill minnas att jag då förespråkade en nättidskrift just eftersom kostnaden skulle bli så mycket lägre. Opinionen i SGS var dock övervägande för en tryckt publikation. SGS hade dock inte ekonomiska muskler att starta utgivningen av SGT förrän 2007. När SGT började komma ut har dock i praktiken tidskriften varit under peer-review, om än inte formaliserat, genom den genomgång av artiklarna som redaktionen gjort.
 
Nätpublikationerna kom då ut under mellantiden. Det var både som ett substitut för att vi inte hade en tidskrift, men det fanns (och finns fortfarande) andra poänger med Nätpublikationerna.
Man kan rätta fel och göra tillägg till redan publicerade arbeten genom att ge ut en ny version.  Man kan ge ut ganska långa dokument; i en tryckt tidskrift finns det alltid en omfångsrestriktion. Vi ville göra det möjligt att publicera äldre redan publicerade artiklar och öka tillgängligheten.
Punkterna 1 och 2 har tycker jag sin giltighet än idag.
 
Problemet idag är dock inte att det finns en massa släktforskningsartiklar som inte publiceras pga det inte finns tidskrifter etc. Det är istället att det skrivs för få artiklar. SGT har inget överskott av artiklar som sedan hänvisas till nätpublikationerna.
 
Jag har själv en artikel jag arbetet med under en tid där tanken är att den ska bli en Nätpublikation. Jag har under flera år ägnat mig åt släkten Frunck. Det har resulterat i tre artiklar i årsboken och en fjärde på gång. Därutöver arbetar jag med att sammanställa mina resultat i en stamtavla som summerar forskningen i de tidigare artiklarna. Framtida bidrag till stamtavlan kan sedan resultera i en ny version av nätpublikationen som då kommer att innehålla en up-to-date stamtavla. Jag tror att det är ett bra sätt att arbeta på. Min egentliga släktforskningsbidrag finns i de artiklar jag skrivit. Nätpublikationen blir en sammanställning av vad både jag och andra gjort.
 
Inget av det jag skrivit ska tolkas som en argumentation emot en ny nätbaserad tidskrift av den typ som Jonas skissat på. Nätpublikationerna ligger nära, men problemet är bristen material tror jag.
 
Det finns internationellt i vart fall en tidskrift av denna typ. Det är  Annals of Genealogical Research (http://www.genlit.org/agr/index.php) som är OJS. Den utkommer mycket oregelbundet, varje nummer är en artikel. Jag är dock inte särskilt imponerad av innehållet i artiklarna eller av tidskriftens utformning när det gäller typografi etc. Däremot kanske man kan lära sig något av hemsidans infrastruktur etc.
 
Säkerligen är det så att SGS borde marknadsföra Nätpublikationerna bättre. SGS är dock en liten organisation med färre än 150 medlemmar och färre än 10 aktiva. Fokus har varit på SGT och det har varit svårt nog. Utan att längre sitta i styrelsen tror jag dock att styrelsen skulle välkomna om någon intresserad skulle vilja ta på sig ett ansvar för nätpublikationerna och arbeta med dem.