NULL Skriv ut sidan - Internetbaserad Journal för släktforskning

Anbytarforum

Titel: Internetbaserad Journal för släktforskning
Skrivet av: Per-Olof Åstrand skrivet 2013-06-15, 16:39
Hej!
Jag har genom mitt yrke en ganska gedigen erfarenhet av publicering av vetenskapliga artiklar med referentgranskning (eller refereegranskning som nog är det vanliga uttrycket) som artikelförfattare, granskare och till viss del som redaktör. Jag har också skrivit en webapplikation för min släktforskning som till viss del diskuteras här:  så jag förstår hur en webapplikation som OJS är uppbyggd.
 
Så det är inte konstigt att jag tycker att detta är en väldigt bra idé, men jag har en del helt konkreta kommentarer:
 
- Det bör göras i regi av en väletablerad förening, till exempel SGS, eller av en grupp välrenommerade släktforskare. Annars försvinner det i bruset.
 
- Artiklarna bör vara gratis tillgängliga som pdf-filer för nedladdning på en websida så fort de är publicerbara (och kan i tillägg vara tillgängliga i pappersformat, men det är sekundärt). Alltså inte som text på en websida. När man skriver ut pdf-filen så ska den se ut som den tryckta versionen.
 
- Granskare av ett inskickat bidrag bör inte vara anonyma för den som har skrivit bidraget. Däremot behöver det inte framgå i den publicerade artiken vem som varit granskare.
 
- Det ska vara höga krav på referenser till annat material. Det är oftast det som brister när man googlar runt på olika hemsidor.
 
- Tid-till-publicering är viktigt då det är där en webapplikation har sin stora fördel jämfört med en papperstidskrift. Det bör inte gå mer än månad från det att artikeln skickas in tills den publiceras. Det är då viktigt att det finns mallar som kan användas av artikelförfattaren, så att det inte är för mycket arbete för en redaktör att ändra typsnitt, etc.  
 
Bara några tankar.
 
mvh, Per-Olof
 
Edit: Jag tittade lite närmare på SGS småskrifter, och det verkar vara ett väldigt bra sätt att göra detta på. Ingen grund till att återuppfinna hjulet.  
 
(Meddelandet ändrat av peo 2013-06-15 17:24)