NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 maj, 2013
Skrivet av: LarsOlof Lööf skrivet 2013-05-03, 22:30
Hej Maria M,
Eftersom jag forskat mycket kring fotograferna i Göteborg - vill jag meddela dig följande: Jo Axel Larsson är en fotograf som etablerade egen ateljé 1891, troligen då med adress Skolgatan 2 (i Haga). På denna adress är han kvar till 1897, då han förvärvar ateljén på Victoriagatan 11 (fd Dahllöf & Hedlunds). Han emigrerade 1911 till Australien, där han också avled 1945. Just i ateljén på Victoriagatan har han en mycket omfattande verksamhet med butik och ateljé. Han har även filialer och agenter lite runt om i landet (i alla fall det senare). Många av de förstoringar vi finner på våra auktioner av bonden och bondmoran som har hängt i salen på gården har Larsson som upphovsman. Just det här att göra förstoringar var lite av en specialitet för firman.  
 
Alla fotobiträden jag har funnit i hans ateljéer har efternamnet Larsson, men tyvärr är inte uppgifterna om de anställda så omfattande som de var lite längre tillbaka i tiden. Därför är det fullt möjligt att din Sven Eriksson arbetade för Axel Larsson, men här har du några firmaadresser att förhålla dig till.
Hälsningar LarsOlof