NULL Skriv ut sidan - """"Att undvika släktforskarvirus""""

Anbytarforum

Titel: """"Att undvika släktforskarvirus""""
Skrivet av: Gunilla Ramstedt skrivet 2015-10-16, 18:13
Skriver nu under en rubrik som är tolv år gammal. Måste ju damma av gamla trådar!!  
 
Tycker det är problem överlag att det anges uppgifter här och där. Han föddes då och han dog då. OCH!!? Jag kan också hittepå ett antagande och publicera. Varför anges inte, var uppgiften kom ifrån? Jag har många anfäder som det uppges när de föddes utan att det ens då fanns kyrkoböcker det angivna året eller en anfader som dog ett årtal 10 år innan någon som helst dokumentation fanns annat än domböcker. Jag vet att det är många som ser släktforskning endast som en hobby, men ska vi inte försöka ge varandra ledning i vart uppgifterna kommer ifrån eller hur man dragit slutsatsen. En hobby innebär väl inte per automatik att man inte måste vara sanningsenligt. Är fusk okey på hobbynivå men inte på professionell nivå? Jag vill väl inte fuska oavsett om det är svampplockning, korsord eller släktforskning.  
 
Hur ska vi på anbytarforum medverka till att släktforskningen blir mer seriös?  
Kanske rubrikerna ska vara fiktiva historier, vilket är mer okey, om de benämns så. Eller det kanske vi vill.... för det låter bättre och vi levererar och dessutom i den  bästa av världar blir nåt.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av gunillaramstedt 2015-10-16 18:16)