NULL Skriv ut sidan - Upphovsrätt?

Anbytarforum

Titel: Upphovsrätt?
Skrivet av: Daniel Johnsson skrivet 2014-09-04, 17:06
Hej!  
 
Jag har säkert postat under fel kategori (som vanligt) ber om ursäkt för det i såna fall.  
Hur som helst, jag har lite funderingar kring detta med upphovsrätt och källförteckningar.  
 
Jag håller på att skriva en bok som är blandning mellan lokalhistoria och släktforskning,  
och har smått funderat på att låta trycka upp några ex när (om) den blir färdig, kanske ge
några ex till det lokala biblioteket etc.  
 
Det jag funderar över är, hur fungerar det här med upphovsrätt från andra böcker?  
Jag har varit nog med att föra en korrekt källförteckning, och det jag hämtat från  
andra böcker har jag skrivit om med egna ord, och på sin höjd kopierat en halv eller
hel mening här och där, då naturligtvis omgiven av citattecken.  
Vissa äldre böcker, 1700-tal eller 1800-tal har jag kopierat vissa stycken ifrån (för att
få med den tidens skriftspråk), men då angett i den direkt texten varifrån det kommer.  
Jag har också dragit mina egna slutsatser utifrån källmaterialet och bidragit med egna  
utlägg och funderingar. Medeltidsbrev har jag naturligtvis plankat av ordagrant och helt  
och hållet.  
 
Ser ni några problem med detta? Ser man på Herman Lindkvists eller Dick Harryssons
böcker så är dom ju fulla med sida upp och sida ner med källförteckningar, även dom  
har ju inhämtat grundmaterialet till sina böcker från tidigare bokverk.  
 
Så tror ni att jag vågar mig på att göra min bok publik?  
Eller är det något mer som man bör tänka på?
 
med vänlig hälsning,  
Daniel.