NULL Skriv ut sidan - Bevarande av egna forskningsrön genom offentligt förvar eller tryck

Anbytarforum

Titel: Bevarande av egna forskningsrön genom offentligt förvar eller tryck
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2001-10-24, 01:54
Tack, den boken kan nog vara bra att ha som referens! Att den har några år på nacken ser jag snarast som en fördel; just när det gäller bevarandefrågor är det viktigt med ett långsiktigt perspektiv, och jag är rädd att många kastar gammal beprövad kunskap överbord i tron att Internet skall lösa alla problem. Det viktiga är inte exakt vilka tekniska möjligheter som finns för stunden, utan det viktiga är att förstå hur information bevaras och förblir tillgänglig i alla avseenden.
 
I Rötters innehållsförteckning kan man hitta följande underrubriker: Nybörjare, Arkiv, Källor, Böcker, Tips&Råd, Förbundet, Kontakt och Länkar. Med andra ord, en massa information om hur man börjar släktforska och hur man fortsätter göra det, men inget om hur man slutar, dvs åstadkommer ett samlat resultat som någon annan kan arbeta vidare utifrån. Finns redan den informationen (inklusive det nämnda boktipset) någonstans där jag inte hittar det, eller är det något Rötter kan kompletteras med? Givetvis skall vi inte avråda folk från att forska vidare hur länge de vill, men det kanske kan behövas en och annan vink om hur och var man lämpligen sätter ut ett semikolon?