NULL Skriv ut sidan - Bevarande av egna forskningsrön genom offentligt förvar eller tryck

Anbytarforum

Titel: Bevarande av egna forskningsrön genom offentligt förvar eller tryck
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2001-10-22, 00:11
Jag har mest skummat den omfångsrika diskussionen, men som jag ser det har John en viktig poäng: Det är utmärkt att det finns mängder av tidskrifter att publicera sina rön i, men vad har vi för skäl att tro att allt som borde publiceras också blir inskickat för publicering? Säkerligen försvinner en hel del material efter avlidna forskare på grund av att arvingarna saknar intresse för eller kunskap om det, inte för att materialet i sig skulle vara ointressant för andra forskare.
 
Jag har själv inte publicerat mitt material, framför allt därför att jag inte anser mig färdig; jag vill ogärna lämna något i mina ögon halvfärdigt till tryck. Jag vill först hitta ett lämpligt ställe där jag kan sätta punkt, eller åtminstone ett semikolon.
 
Vi har 500 års erfarenhet av att bevara tryckta skrifter, och fem års erfarenhet av att bevara webbsidor. KB:s projekt att arkivera svenska webbsidor tror jag inte på så länge KB:s jurister hävdar att webbsidorna av upphovsrättsskäl måste låsas in på KB. Rötters erbjudande att publicera släktutredningar på WWW är bra, men jag skulle vilja se en framtidssäkring av materialet i stil med DIS testamente, så att vi vet att materialet finns kvar även sedan den här tillfälliga flugan som heter Internet har gått över.
 
John har gått en lång och krokig väg från A till B, och föreslår att man vid A skall sätta upp en karta som visar kortaste vägen till B. Vid B svarar man dock att en sådan karta redan finns - vid B, dvs målet, och att den inte skulle göra någon nytta vid A eftersom John inte är kvar vid A.