NULL Skriv ut sidan - Bevarande av egna forskningsrön genom offentligt förvar eller tryck

Anbytarforum

Titel: Bevarande av egna forskningsrön genom offentligt förvar eller tryck
Skrivet av: Jonas Kuschner (Jonas) skrivet 2001-10-15, 23:44
Hej John!
 
Om du är intresserad av att publicera dig i Släkt och Hävd kan du läsa igenom de författaranvisningar som publicerades i mitt första nummer som redaktör, SoH 2001:1. Och det gäller naturligtvis alla andra som går i liknande tankar. Där får man, tror jag nog, ganska klart för sig hur ett manus bör se ut vad formalian beträffar och hur det skall levereras till redaktionen. Språk och stil är svårare att ge entydiga instruktioner om, men har naturligtvis stor betydelse för en artikels chanser att bli införd. En bra handbok är Arne Jarrick & Olle Josephson, Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter (2. uppl., Studentlitteratur, Lund 1996). Goda förebilder på det rent genealogiska området är t.ex. Jan Eric Almquists många medeltids- och 1500-talsgenealogiska uppsatser, publicerade i Släkt och Hävd under särskilt 1950- och 1960-talen. (Någon annan skulle kanske nämna någon annan författare.)
 
Till Anna kan jag säga att det är ju alltid att rekommendera att skriva ut med laserskrivare på arkivpapper, och att binda materialet på något sätt - inte nödvändigtvis dyrt - som gör att det inte faller isär. Men GF har naturligtvis svårt att ställa förhandskrav på släktforskare som vill skänka en släktutredning. Och om en änka kommer med sin avlidne släktforskande makes efterlämnade handlingar, kan man ju inte avvisa det bara för att det inte är utskrivet på arkivbeständigt papper, utan kanske består av små lappar med kladdiga handskrivna excerpter.