NULL Skriv ut sidan - Överraskande lösningar och sammanträffanden inom forskningen

Anbytarforum

Titel: Överraskande lösningar och sammanträffanden inom forskningen
Skrivet av: Per-Olof Båge Eriksson skrivet 2006-05-05, 00:01
Hejigen!
Nu tänkte jag återkomma med min berättelse om det som inträffade i Vadstena. Jag tycker själv att jag inte kan finna någon rimlig förklaring men kanske någon annan kan det?
Det vore trevligt att få någon respons.
Per-Olof
 
 
Märkligt i Vadstena  
 
Jag skulle åka till släkten i Småland i november och funderade därför på att samtidigt besöka Vadstena och  
DH Birgittas relikskrin i klosterkyrkan där. Inte minst med tanke på en märklig händelse som inträffade tidigare i år och som jag berättat om tidigare.  
 
Eftersom jag var försenad åkte jag relativt fort längs E22. Plötsligt körde en ganska liten bil förbi mej och lade sig
framför mej och saktade ned farten betydligt. Jag blev ju förstås lite irriterad över det där.Det var smalt och krokigt så det var svårt att köra förbi igen. Jag hade därför gott om tid att studera bilen. Nummerplåten hade numret LUK 242
'Men det där är ju faktiskt ett bibelställe' tänkte jag och lade därför numret på minnet.
 
När jag varit hos släkten och var på hemväg så tänkte jag avstå från Vadstena. Det var relativt sent på dagen. Men jag ändrade mej av någon anledning och vände mot Vadstena. Jag bestämde mej för att hyra ett rum över natten. Det var regnigt och blåsigt när jag kom fram till Vadstena vid tiotiden på kvällen. Jag hade tur för jag lyckades få tag i  det sista rummet som fanns, det var nämligen julmässa i staden just då. Men det hade nyligen kommit ett återbud på ett rum. Rummet fanns hos familjen Gunnarssons på Strandvägen. Ett väldigt vackert och trevligt rum med takfönster där man såg stjärnhimlen vandra innan man somnade. När jag vaknade på morgonen fann  jag  att Birgittaklostret låg alldeles mitt emot, på andra sidan gatan. Jag bestämde mej för att stanna i två nätter eftersom rummet var ledigt så länge.
 
Jag gick till klosterkyrkan och besökte DH Birgittas relikskrin, tände några ljus för henne och min nyligen avlidna hustru och köpte den nyutkomna bibeln som såldes i kyrkan till specialpris. Jag ville gärna kolla vad LUK 242 handlade om som stod på bilskylten. Jag tänkte göra det på kvällen på rummet. Jag gick vidare till Vadstena slott där julmarknaden fanns anordnad. Där drack jag först lite kaffe varefter jag gick runt och tittade på alla vackra hantverk mm som försåldes där. Eftersom det snart var jul så ville jag få tag i några passande julkort. Jag hittade sådana i ett stånd mitt i lokalen. Jag bestämde mej för 2 st likadana kort som föreställde Maria och Jesusbarnet, som jag sedan tänkte skicka till vår gamla vän Bojan i Solna. Hon tyckte det var väldigt trevligt att få sådana kort till jul.
 
Då sa den unga flickan i ståndet: Eftersom du köper två kort så ska du få ett extra kort.  Så började hon leta i en större kortlåda med säkert hundratals kort. Hon tog därefter upp ett av korten och räckte fram det till mej.
Jag hajade till rejält när jag läste texten på kortet. Där stod ett bibelord nedskrivet enligt följande:
 
Varför söker ni den levande bland de döda? LUK 24:5
 
Bibelstället som var angivet på kortet stämde ju inte 100%-igt  överens med numret på bilskylten men likheten var ju så pass slående att jag inte kunde annat än att sätta likhetstecken dem emellan. När jag senare kollade i bibeln så visade det sig att bibeltexten ifråga handlade om vad ängeln sade till lärjungarna, när de upptäckte att Jesus inte fanns kvar i graven utan hade uppstått från de döda. Bibelstället började med LUK 24:1 och sträckte sig till  24:6 så man kan ju säja att både bilskylten och kortet var liktydiga. Eftersom jag tidigare på året hade hittat en penna i Kista i samband med släktforskningen om DH Birgitta med texten S:a Birgittas kloster i Vadstena, som dessutom visade sig vara hennes dödsdag, så kunde jag  inte annat än att förundras över hur fantastiskt slagfärdig 'slumpen' kan vara.  
 
Jag besökte senare också Birgittastiftelsens kloster i Vadstena. Jag berättade för nunnorna vad jag upplevt och fick av dem  en ny penna av samma slag, men av något nyare design. Jag fick då höra att det var Birgittasystrarna som till-verkat korten som jag köpt. Det var deras stånd som sålde korten. Jag besökte senare, vid hemfärden dagen efter, även den ruin som finns kvar av DH Birgittas hem i Ulvåsa, långt genom skogen ute på en udde vid stranden av sjön Boren.
En trevlig och intressant upplevelse där man fick en speciell känsla av 'historiens vingslag'.
 
Stockholm den 27/12 1999
 
Per-Olof Eriksson