NULL Skriv ut sidan - Överraskande lösningar och sammanträffanden inom forskningen

Anbytarforum

Titel: Överraskande lösningar och sammanträffanden inom forskningen
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2000-03-21, 16:09
Har en gren där upptäckterna har skett väldigt slumpmässigt, steg för steg.
 
När min släkting Hans Tjus skrev i släktföreningens tidskrift Pemer-Nytt om sin gren från släkten Pemer via släkterna Meijer, Frumerie, Norström m fl nämnde han att Margareta Frumeries och Gerhard Meijers äldsta dotter hette Maria Margareta (Maja Greta) Meijer, f 1718, och var gift med fältväbeln vid Nerikes och Wermelands Regemente Carl Magnus Karth, f 1716. Jag noterade uppgiften i min utredning, men visste inte ens var i Värmland de hade bott.
 
Något år senare stod jag på Stockholms Stadsarkiv med personregistret till Edestams herdaminne över Karlstads stift, och letade väl inte ens efter något särskilt, vad jag kan minnas. Men plötsligt ser jag namnet Carl Magnus Karth, och slår upp sidan det hänvisas till. På så vis får jag lära mig att sockenadjunkten i Kila och Tveta Olof Byström var gift med Anna Greta Karth, dotter av Carl Magnus Karth och Maria Margareta Meijer.
 
Äldsta dottern var i tur och ordning gift med två kommissionslantmätare med efternamnen Hertz respektive Låftman, och den yngsta var gift med en byggmästare Svanström. Min vana trogen måste jag ha kollat i nyaste Svenska Släktkalendern om någon släkt med respektive namn hade varit med där någon gång, och på något outgrundligt vis lyckas jag missa att Låftman var med 1950. Så det blev nästa stora överraskning, minst något år senare, när jag måste ha stått och letat efter något helt annat namn.
 
När jag ytterligare något år senare satt på Stockholms Stadsarkiv och plockade fram Vallentunas husförhörslängd för åren runt 1830-40 för att leta efter en Pemer-ättling på en helt annan gren, kastar jag som vanligt knappt ett getöga på de namn som är uppenbart fel - men så ser jag plötsligt att det står Karth. Nämen tänker jag och tittar till lite extra. Carl Gustaf Karth, f 1788 8/10 i Värmland, expeditionskronofogde, med en rad barn angivna.
 
Jag noterade förstås att Carl Gustaf åtminstone rent tidsmässigt skulle kunna vara sonson till Carl Magnus och Maja Greta, men särskilt mycket mer kunde jag ju inte veta förrän vid egen arkivforskning så småningom. Jag visste ju inte ens om de hade haft någon son, till att börja med...
 
Så började jag jobba på Stockholms Ishockeyförbunds kansli i höstas. En av kollegerna, kassörens fru som sköter ekonomin på deltid, heter Byström i efternamn och är född och uppvuxen i Hagfors. Mer eller mindre på skoj skriver jag ut sockenadjunkten Olof Byströms familj och går och frågar henne om Byström och Värmland, är det mest en slump, eller kan det här vara din släkt...?
 
Jag känner igen de där namnen, blir svaret. Anna Greta Karth, jo, jo, pappa har forskat en del, det namnet känner jag igen. Så någon av sönerna i den här familjen härstammar jag från...
 
Någon vecka senare fick jag en bunt släktpapper som kom från hennes far, med åtskilligt om släkten Byström framåt. Men alla Carl Magnus Karths och Maja Greta Meijers barn var namngivna, och ende sonen hette Gerhard, uppenbarligen efter morfar och dennes far.
 
Jag hade nyss gått med i DIS, och i detta läge sökte jag på Karth i DISBYT-basen, och fick upp denne Gerhard Karth, gift med en Roos af Hjelmsäter, minsann. Kontroll i Elgenstierna inne på Stadsarkivet samma kväll efter jobbet gav vid handen att paret hade gift sig annandag jul 1787, och att Gerhard sedan dog 1793. Så om Carl Gustaf i Vallentuna var född i oktober 1788 var det onekligen väldigt rätt i tid.
 
Nu blev jag på hugget och började slå upp Karth i personregister till det mesta i genealogi-väg jag kunde tänka mig. Efter en stund blev det alla årgångar av Släkt och Hävd bakåt och så småningom kom jag till volymen 1962-63 och hittade både namnen Carl Magnus och Gerhard Karth i registret.
 
Det var ju Erik Hellerströms artikel om bergsmanssläkten Karth, där värmlandssläkten nämndes i förbigående. Och där namngavs två då (1962) levande medlemmar av släkten, en i Västerås och en i Visby. Nu var jag så nära nutid att jag ringde nummerbyrån och frågade efter Karth i Västerås eller Visby. De enda som fanns i hela landet var en i Visby och fem i Stockholm, och Visby-numret var uppenbart sommarställe åt en av stockholmarna. Jag ringde upp honom och han var son till rätt Karth. Ingrid Eriksson Karth på Riksarkivet är hans fru, och i går fick jag en redig bunt Karth-papper från henne.
 
Carl Gustaf Karth var Gerhards enda barn över huvud taget. Det lustiga var att Visby-grenen kom från en son som inte funnits med i den husförhörslängd där jag själv en gång råkade hitta Carl Gustaf.