NULL Skriv ut sidan - Gamla foton och dokument; hur bevara / förvara

Anbytarforum

Titel: Gamla foton och dokument; hur bevara / förvara
Skrivet av: Sture Torikka skrivet 2013-03-24, 18:34
Det börjar klia av dokumenten
 
Härom året fick jag tag i en kasse med ett gott antal gamla foliohandlingar alltifrån 1840- till tidigt 1900-tal. Hur dem förvarats under de mera än gångna 100 åren vet jag inte men lätt att föreställa sig är att dem varit ihop i en bunt och utsatta för värme, kyla och fukt om vart annat. Tittar man på pappren så ser dem dock inte alls varken fukt- eller rötskadade ut utan dem ser mer eller mindre perfekta ut. Faktiskt. Bläcket är inte skadat i någon handling.
 
Inte lång stund efter att jag lagt upp dem på bordet och börjat ögna i och sortera dem började det klia på armarna. Jag fick efteråt tvätta mig ordentligt för att få bort irritationsmomentet. Sedan placerade jag dokumenten väl uppordnade i en sluten arkivkartong förvarade i vanlig rumsvärme.
 
Men var gång jag plockat fram dem för att läsa litet i dem så har samma kliande problem uppkommit tämligen omgående. Någon sorts kvalster kan jag föreställa mig att det är även om mina ögon naturligtvis inte kan se någonting.
 
Min fundering är om någon kan bistå med kompetens i vad det är för något som skapar detta kliande och om hur man eventuellt kan sanera dokumenten så detta irritationsmoment försvinner, men samtidigt inte förstör pappren? Och i vilken temperatur förvarar ja dem bäst?
 
Funderar
Sture Torikka
Luleå