NULL Skriv ut sidan - Märkliga arkivfynd

Anbytarforum

Titel: Märkliga arkivfynd
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2009-02-23, 21:44
Hej!
 
Ibland stöter man på märkliga fynd i arkiven, i form av skriven text - men hur vanligt är det att man stöter på fysiska föremål?
 
För ett par år sedan bläddrade jag igenom en dombok från 1759, och plötsligt fick jag syn på en fjäderpenna som hade legat pressad mellan två sidor i domboken. När jag studerade sidorna närmare tolkade jag det som att fjäderpennan hade slutat fungera, eftersom någon hade testat bläcket genom att sicksacka på papperet, sådär som man gör när bläcket i en bläckpenna verkar ha tagit slut. Där fanns även en liten bläckfläck, som onekligen såg ut som en del av ett fingeravtryck.
 
Vid ett senare tillfälle bläddrade jag igenom en dombok från 1815, och döm om min förvåning när jag hittade en liten blåröd skalbagge (!), som tydligen hade mött sitt öde mellan två sidor i den tjocka boken.
 
I mitt romantiserade historietänkande hoppades jag lite att jag kanske var den första person som såg den kasserade fjäderpennan och den lilla skalbaggen, efter alla dessa år i kläm i de tjocka domböckerna.
 
Finns det andra forskare som stött på liknande märkvärdigheter i arkiven, sånt som har fått historiens vingslag att slå sådär lite extra?