NULL Skriv ut sidan - Bygdeband

Anbytarforum

Titel: Bygdeband
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2007-10-13, 19:07
Jag tycker att detta är ett otroligt bra initiativ! Jag har länge varit beklämd att det inte funnits någon sida för torp och gårdar och hembygdshistoria.
 
Men jag ifrågasätter ändå dels att folk kan lägga ut uppgifter hur som helst, därmed kan ju uppgifter om personer som inte vill finnas med komma upp, det kan komma upp uppgifter där inga källor är kontrollerade och därmed kanske är totalt felaktiga. Dessutom brukar många utelämna vissa uppgifter och hänvisningar, eller kortar ibland ned texter eller sammanfattar så att saker och ting ibland kan förlora sitt sammanhang.
 
Det kommer nog att bli en väldigt ojämn kvalit? på sidan - någon forskare i en landsände kanske är jättenoggrann med att sammanställa en sockens historia t.ex. - kartlägger alla torp genom bruks/gårdsarkiv, jordeböcker/mantalslängder m.m., medan en i en annan landsände kanske mest bara gör mindre utdrag av det som finns i böcker och annat som är lättillgängligt.
Men annars är det helt enkelt möjligt att några kanske gör ett grundarbete med källor, som sedan olika forskare kan beta igenom och redovisa.
 
Jag tror nog det behövs att det ges ut en manual eller dylikt hur arbetet ska gå till och vart folk kan söka, exempelvis finns ju redan Hembygdsforska steg för steg, som dock är slutsåld.  
 
Men jag tycker definitivt att denna hemsida ska utvecklas! Den behövs! Jag tycker att hembygdshistoria är något som allt för få har möjlighet att knyta kontakter kring. De flesta som håller på med hembygdshistoria sitter ensamma på sina kammare och har ofta inte många att bolla sina forskningsresultat med.
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net