NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 juli, 2012
Skrivet av: Lena A Löfström skrivet 2012-04-04, 21:28
Hej Christina,
 
jag kan bara hitta en person med namnet Dreutzer och det är en Eva Dreutzer som föds 1847 i Kristine församling i Göteborg. Dvs det är den församling som uppges på Sv. Befolkning 1890 och 1900, i 1880 uppges bara Göteborg och inget mer. Jag tittade igenom Kristine församling då man kunde tänka sig att de var systrar, men icke sa nicke.... jag kunde inte ens hitta födelsen av ovanstående Eva. Om man däremot förflyttar sig över Atlanten så finns det faktiskt ytterligare minst en person som påstår sig vara född i Sverige, en 1845, med efternamnet Dreutzer.Denne mans moder uppges heta Nellie Uppling. De emigrerade dock omkring 1860 till USA. Kanske kan du leta vidare bland immigranterna där på andra sidan pölen och hitta en ledtråd till var de kunde vara födda. (Såg också att namnet figurerat på Gotland på 1700-talet.)Även i Norge har namnet förekommit. Jag misstänker att du fått namnet från ett släktträd där Olivia är gift med en Johan Erik Ingman. Det släktträdet saknar helt källhänvisningar och inte ens herr Ingman står att finna någon annan stans. Det kanske är så enkelt att hon egentligen inte funnits, i alla fall inte med det namnet här i Sverige.
 
Det blev inte mycket till hjälp men nu vet du i alla fall var det inte lönar sig att söka.
 
Mvh
Lena A L