NULL Skriv ut sidan - Dubbelkommando åter igen.

Anbytarforum

Titel: Dubbelkommando åter igen.
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2007-10-09, 08:21
Björn, du pekar på slutet på en viktig sak som jag noterar för flera personer i en av mina kärnsocknar, nämligen att födelseförsamlingen förvanskats genom åren och blivit fel i både församlingsboken och i SDB3/ SDB4.  
 
I de fallen jag stött på har jag inte skickat in en rätttelse till SDB4 om det, när en människa i 30 år står som född i den församling hon/han sedan dör i så har jag låtit det stå. Om man som släktforskare följer personen, och inte bara hoppar bak till födelseboken, så upptäcker man det rätta. Och om man skulle rätta och forskaren går från SDB4 in i en församlingsbok vid tiden för dödsfallet så står ju i så fall något annat, och har gjort så länge.  
 
I min egen databas noterar jag att det är fel i SDB4 och i församlingsböckerna fr.o.m. år X. Kan sådana kommentarer rymmas i SDB?
 
Men vi måste väl betrakta Sveriges dödbok oavsett namn och version som allt utom en primärkälla - det är ju om man använt SCB-döda eller avgångslängderna avskrifter av avskrifter, med dessutom både stavfel och läsfel.
Helt korrekt blir SDB aldrig.
 
Hälsningar,
Eva