NULL Skriv ut sidan - Dubbelkommando åter igen.

Anbytarforum

Titel: Dubbelkommando åter igen.
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2007-10-08, 20:57
Personligen tycker jag det är ett ett mycket bra initiativ med en Dödbok som går längre tillbaka i tiden än 1946.
 
Men det är naturligtvis en klar fördel om den nya Dödboken kan inkludera inte bara år 1900 utan även 1899. Just för överlappningen. Just pga folkräkningen 1900.
 
Så här kan det nämligen bli annars:
Min mor står med i folkräkningen 1980. I själva verket dog hon 19 dec 1979. Hade Dödboken startat 1981, med hänvisning till folkräkningen 1980, så hade det sett ut som om hon levt än idag.
Det är ganska antagligt att samma sak skett vid samtliga folkräkningar, dvs. folk som dött just innan folkräkningen är med i den.
 
Så att hänvisa till en obruten kontinuitet och inga överlappningar förefaller mig ytterst naivt. Eller kommer det som en hemsk chock att inse att folkbokföringen inte är helt perfekt?? För de flesta av oss släktforskare tror jag det är ett välkänt fenomen. Men tydligen då inte för alla.
 
Och egentligen borde den nya Dödboken naturligtvis starta 1896 eftersom de på Internet publicerade Dödböckerna i allmänhet går fram till 1895. Jag vet inte om det finns konkreta planer på att lägga ut samtliga Dödböcker 1895 till dagens datum minus 100 år?
 
Ingela