NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 mars, 2012
Skrivet av: Maria Menninga skrivet 2011-11-30, 16:14
Hej!
 
Jag har ställt en delvis liknande fråga under släkten Fröberg - men tänkte att någon erfaren Göteborgsforskare kanske också har något uppslag.
Jag har kört fast på min ana Ingrid Sophia Fröberg, född 1801 i Göteborg. Ca 1820-1827 flyttade hon till Läggevi i Fliseryd, Kalmar. 3 mars 1829 gifte hon sig med Johan Fredrik Widerström i Fliseryd, Kalmar. Hon dog 1837-06-18 i kalmar.
Ingrid bodde på Läggevi tillsammans med två andra jungfrur Fröberg födda ungefär samtidigt som henne. Andra släktforskare har identifierat dem som systrar (men det har inte jag själv kunnat se bekräftat, även om det verkar logiskt). De heter Maria Christina Fröberg f. 6 nov 1795 i Göteborg, och Fredrika Fröberg, f. 10 febr eller 2 okt 1808, också i Göteborg, Fredrika dog sedan ung även hon, 8 jan 1833 i Fliseryd.
Det KAN finnas band med Norrtälje, och tydligen finns det något sorts band med Kalmar - men varför flyttar flickorna allihop från Göteborg till östkusten?
 
Är det någon som stött på Fröbergs någonstans i Göteborg under sekelskiftet 1800 ?
 
mvh,
Maria