NULL Skriv ut sidan - Teds veckobrev 18 juli 2007

Anbytarforum

Titel: Teds veckobrev 18 juli 2007
Skrivet av: Anders Ellerstrand skrivet 2007-07-26, 08:14
Eva, jag vet ju att det inte är artikelförfattaren som betalar - men det faktum att det finns en kostnad kan kanske utgöra en tröskel? (Inte ska ni väl lägga pengar på att trycka något som lilla jag skrivit...)
 
Jag har nyligen givit ut en släktbok, och vet vilken skillnad det var att lämna ifrån mig det slutliga materialet till tryckning jämfört med när jag skriver en artikel på nätet. Den där oåterkalleliga känslan kan också vara en tröskel. Att det kommer en rättningsnotis senare kan ju vara bra, men ändrar ju inte det ursprungliga felet.
 
Så, jag behåller nog min uppfattning att genom att skapa publiceringsmöjligheter på nätet sänker vi några trösklar - vilket i sin tur kan göra att någon därefter vågar ta steget att publicera sig i en tidning eller bok.
 
De avvaktande reaktioner jag fått har inte kommit som reaktion på märkliga artiklar. Jag har kontaktat ett par föreningar - och en redaktion för en hembygdsbok - och frågat om de är intresserade av artiklar. Jag har inte mötts av översvallande glädje - snarare av en skeptisk tveksamhet. Min teori är att redaktörer hellre vill kontakta sådana skribenter som man känner sedan tidigare, än att bli erbjuden material av en okänd.