NULL Skriv ut sidan - Teds veckobrev 18 juli 2007

Anbytarforum

Titel: Teds veckobrev 18 juli 2007
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2007-07-25, 03:14
Mårten,
 
Det beror på vilken generation akademiker vi talar om. Nu tror jag att de flesta släktforskare trots allt tillhör medelåldern eller äldre, och då stämmer det: färre kvinnor än män är akademiker. Men idag antas ca 60% kvinnor till universiteten - och då skall man veta att vissa utbildningar, som t.ex. civilingenjör är totalt manligt dominerade (75-80% män eller mer!). Humaniora skulle jag tro är ungefär lika kvinnligt dominerad som civilingenjörerna är manligt dominerade...
 
Tyvärr tror jag dock att många kvinnliga akademiker drar sig för att komma med bidrag till Årsboken - kvinnor menar alldeles för ofta att jag är ju inte expert, det är inte mitt ämne. Så har vi en kvinnlig akademiker inom internationell fredsforskning så kan det mycket väl hända att hon inte anser att hennes bidrag till släktforskningen duger...
 
Själv har jag bidragit med ett gäng artiklar inom en annan rikstäckande intresseorganisation, men si det ligger helt inom mitt eget ämne...och släktforskning är bara delvis mitt ämne... Men jag kanske skall omvärdera det där!
 
Ingela
(fil mag etnologi)