NULL Skriv ut sidan - Teds veckobrev 18 juli 2007

Anbytarforum

Titel: Teds veckobrev 18 juli 2007
Skrivet av: Mårten Swärd skrivet 2007-07-24, 23:07
Nu ska jag direkt erkänna att jag är ute på djupt vatten med min teorier eftersom att jag är ny på detta med släktforskning och jag har aldrig läst någon årsbok, men jag tänker ändå komma med några funderingar.
 
Hur ser det ut i den akademiska världen med jämnställdheten? Jag har ingen aning, men jag misstänker att det borde finnas en stor risk att det är männen som är i majoritet där.
 
OM det nu är på detta vis så kan man ju tänka sig att om man skriver i en årsbok så får ju detta en förhålladevis stor spridning, och med en stor spridning kommer fler kritiker och fler som kommer att granska det som skrivits. Detta gör ju att den som skriver förmodligen har, eller i alla fall vill ha, ett ganska bra batteri med motargument och bra underbyggda argument för sin sak, detta är ju givetvis lättare att åstadkomma om man har en relevant akademisk utbildning och vana. Där till ger ju en sådan vana/utbildning en viss förstärkning av självförtroendet vilket borde göra att det är fler i från denna kategori som skickar in sina alster och detta speglar sig ju naturligtvis också i urvalet.
 
Om detta nu skulle stämma så ligger ju felet, som i så många andra sammanhang, i samhällets allmänna brist på jämnställdhet mellan män och kvinnor.
 
Givetvis bör man ju oavsätt vart felet ligger försöka komma till rätta med det, men att identifiera vart felet ligger och varför det uppstår ger ju en bättre möjlighet att hitta lösningar.