NULL Skriv ut sidan - Teds veckobrev 18 juli 2007

Anbytarforum

Titel: Teds veckobrev 18 juli 2007
Skrivet av: Lars Nylander skrivet 2007-07-24, 12:45
Så fantastiskt roligt att höra att årsboken har kommit. Jag har dessvärre glömt bort att förbeställa den, men jag är säker på att den även denna gång är lika högklassig, bred och intressant som den brukar vara under redaktör Skogsjö.  
 
Glädjen över bokens ankomst förmörkas av de tre - förlåt mig, men - sura miner som förmedlas här ovan. Vad är meningen med detta? Den svenska som skrivits in i de tre inläggen är helt OK, och om ni har en bra historia, skriv då ned den och skicka in den för granskning.  
 
Man måste själv göra en avvägning om en text passar i ett lokalt medlemsblad eller i årsboken eller liknande rikstäckande periodika. Extremt lokala företeelser passar väl bäst i ett lokalblad,  men  har ett okänt arkivmaterial som få andra släktforskare känner till använts, eller om en ny och intelligent metod att komma fram till något har använts, kan artikeln mycket väl passa i årsboken. Sedan är det väl så, hur lokalt det än är, bara historien är bra har den ett berättigande i årsboken.  
 
Visst är det väl så att åtskilliga som skrivit i årsboken är akademiker och det är bra, för det borgar vanligtvis för god kvalitet. Det är just som det skrivits ovan, att de som tagit ut en examen drillats i teorier, metoder och skrivit uppsatser. Men det hindrar ingen som inte har en akademisk  examen att skriva. För övrigt är inte en akademisk examen i sig automatiskt ett tecken som tyder på god kvalitet i skrivande, även om jag självklart inte kan peka på något exempel här. Och därför finns redaktionen som granskande instans, både för kvinnliga akademiker och manliga akademiker och för manliga ickeakademiker och kvinnliga ickeakademiker, om nu dessa grupperingar prompt skall göras.