NULL Skriv ut sidan - Teds veckobrev 18 juli 2007

Anbytarforum

Titel: Teds veckobrev 18 juli 2007
Skrivet av: Ingemar Gollungberg skrivet 2007-07-23, 14:53
Det är förvånande det du skriver Ted. Siffrorna är förmodligen inte representativa vad det gäller antalet kvinnor i förhållande till män som släktforskar.
 
Du skriver: Man tager vad man haver och så väljs det bästa ut av det som finns att tillgå. Är det så här också att antalet inskickade manus stämmer ungefär med de siffror som du redovisar för publiserade? Eller är det så att man tyckte att männens var så mycket bättre?
 
Jag vill hastigt dra mig till minnes att även i tidningen Släkthistoriskt Forum så är det mest män som publiseras. Rätta mig om jag har fel. Där är ju skillnaden förståss att redaktören svarar för en stor del själv och du förekommer också ganska ofta men om vi tar bort er två hur är det då?
 
Jag vill inte tro att kvinnor skulle vara sämre på att författa artiklar. Om man tittar på medlemsförteckningar i släktforskarföreningar så får man nästan uppfattningen att det är fler kvinnor än män som forskar och drar man sig till minnes hur det ser ut i landsarkivets forskarsal så är det nog samma där.
 
Återstår frågan, skriver kvinnorna få manus eller blir dom bortgallrade. Eller kan det tom vara så att det görs ett felaktigt urval.