NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-10
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2007-02-09, 20:57
Nu när meddelande om det är på väg ut på den sk Ordförandelistan (det levereras väl under kvällen även om jag ca 60 min efter sändning inte fått det själv) kan jag även här meddela att styrelsen hade ytterligare ett uppdrag åt Rötterrådet. Det berörde inte Anbytarforum och kom därför inte med i de tidigare annonseringarna om det nya Rötterrådet och dess uppdrag.  
 
Det här uppdraget tillkom under en diskussion om kvalitet i släktforskningen och publicering av släktforskningsresultat och styrelsen beslutade att uppdra åt Rötterrådet att med redaktören ta upp möjligheten att på Rötter publicera PDF-baserade släktutredningar.
 
Personligen tycker jag att det här är en mycket viktig fråga. Vad händer med släktforskningen när den är färdig (ja, det blir den ju aldrig, men delar blir ju färdiga i någon mening)? Lagras det i  byrålådan eller på en hårdisk som sedan kraschar eller förkommer? Självfallet borde den spridas till andra så att de kan fortsätta där vi slutade.
 
Jag tycker också man skall tolka begreppet släktutredningar brett. Styrelsen (inklusive mig själv) diskuterade kanske begreppet mer traditionellt (antavlor/stamtavlor), men vi släktforskare kommer ju in på många andra områden som med lite god vilja skulle kunna platsa under begreppet släktutredning.
 
Ett exempel: Ibland är det ju så att diskussioner på AF (som tenderar att spreta åt olika håll av och till) faktiskt leverar kvalificerade svar på svåra frågor. Då skulle man vilja se diskussionen sammanfattad och dokumenterad av någon av deltagarna. Här har jag en favorit från AF som jag skulle vilja sammanställd av någon (Kaj?), nämligen diskussionen om Sigge Christophori Bure (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=74628); en diskussion där det verkligen levererades genuina forskningsresultat och där frågan var om Herr Sigge verkligen hörde till Bure-släkten men där det egentligen kom att handla om att tolka ett sigill. Men det finns självklart mycket annat som också skulle kunna platsa under rubriken släktutredning utan att vara en an- eller stamtavla. Andra deltagare på AF kan säkert komma med andra bra uppslag.