NULL Skriv ut sidan - Anbytarforums förnyelse

Anbytarforum

Titel: Anbytarforums förnyelse
Skrivet av: Benny Borgstrand skrivet 2010-05-28, 23:58
Ja det lät ju lite lättare,  
 
Självutnämda moderatorer finns nog på alla forum, men här brukar en fråga mest väcka nyfikenhet ( och hjälpsamhet )
Svar kan verka hårda på ett anbytarforum ( ibland ), men utan samtida källor så får man räkna med ett och annat ? ( frågetecken )
Sanningen borde vara det som gäller i släktforskning, med bekräftade samtida källor. Utan det så får man räkna med ifrågasättande, så enkelt är det och hoppas det fungerar så även fortsättningsvis. Tyvärr så  vill alla inte veta sanningen. Om min ff ff ff far var kolare eller oäkta barn till en kung, så är det viktiga för mig det som går att bekräfta med källor från samtiden. En Smed eller Kung, vad välja...för mig är båda lika värda...fast visst pirrar det lite extra med en del anor,,,,men sanningen är väl A och O eller?
 
Släktuppgifter man funnit från ff ff med m.m idag nedskrivet på ett papper kan stämma bra ibland, men på den tiden fanns inte dom källor  som vi kan kontrollera mot idag. I dag finns väl i stort sett alla län inscannade i Genlines arkiv ( svårläst ibland ) och Arkiv Digital på god väg. Hamnar man längre bak och har adliga anor så finns ju ( Äldre Svenska Frälsesläkter ) och SBL att luta sig mot. Men A och O är att det är sanningen man söker och inte förskönade anor.
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo 2010-05-29 00:05)
 
(Meddelandet ändrat av bebo 2010-05-29 00:28)