NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-12
Skrivet av: Ted Rosvall skrivet 2008-04-12, 14:08
Jag får ofta frågan om hur många medlemmar förbundet har, och svaret är alltså ca 160 (vi har tappat någon förening, som har upphört). Följdfrågan blir då alltid hur många medlemmar dessa föreningar har tillsammans, på vilket jag givetvis svarar; ca 70.000. Men nästa fråga är som bekant lite knivigare: Hur många huvuden (unika medlemmar) representerar denna siffra? Denna fråga kan jag som sagt inte svara på, eftersom förbundet inte har något centralt medlemsregister. Jag brukar ibland dra till med: mellan 40.000 och 50.000 - men det är bara en gissning. Grundplåten på 25.000 medlemmar står DIS för, men hur många ytterligare? Jag brukar ibland köra lite handuppräckning på medlemsmöten ute i landet, och min uppfattning är inte att majoriteten deltagare på lokala/regionala medlemsmöten också skulle vara medlemmar i DIS, snarare endast 1/3 eller så. Med denna mycket ovetenskapliga metod skulle gissningen snarare hamna upp emot 50.000 än ned emot 40.000, men som sagt, vi vet inte. Ett sätt att göra en grov beräkning vore att studera förbudnets kundregister, d.v.s. alla som någon gång köpt CD-skivor eller böcker från oss. De allra flesta, över 95% av dessa skulle jag tro, köper produkterna till medlemspris och måste numera ange vilken förening man är medlem i för att få det bättre priset. Frågan är bara vilken förening man uppger om man nu är medlem i flera. Hur som helst bör det vara unika medlemmar det handlar om i detta register.
 
TED
 
Ps till Anbytarvärden och Förbundsforumvärden:  Borde inte denna tråd ligga under Förbundsforum?