NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-12
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2008-04-11, 18:22
Jag dubbelpostar här ett inlägg från det slutna Förbundsforum, eftersom det är relevant för diskussionen. Det är möjligt att vi överskattar antalet icke föreningsanslutna forskare. Föreningarna är nog rätt duktiga på att locka nya medlemmar, och många hittar åtminstone 1 förening som passar dem rätt fort.
 
________________________________________________________________________________
 
Enkäten ger en del intressanta svar. Av nu 151 forskare är så många som 95% med i någon förening. Av dessa är hela 77% med i fler än en förening. 143 personer innehar  sammanlagt ca 438 medlemskap i olika föreningar. Osäkerheten ligger i gruppen Fler än 8 föreningar där jag antagit ett snitt på 10 föreningar.
 
Om M är det totala antalet medlemskap i alla föreningar så kan man approximera antalet unika personer UP bland dessa till
 
UP = M * 143/438
 
Enligt uppgift i Angeläget 2/2007 och från Crister Lindström 19 mars 2008 finns det ca 70 000 medlemskap i föreningarna. Det betyder att man kan anta att det finns ca 23 000 unika medlemmar, inte fler. Jag har sett gissningar på mer än det dubbla i diskussionerna. Här finns anledning till en liten reality check.  
 
Varför är detta intressant? Jo, eftersom det finns förslag om att kraftigt höja föreningarnas medlemsavgifter mot att vissa förmåner som t ex Släkthistoriskt forum eller annat ska delas ut till föreningsmedlemmarna. Hur ska detta administreras utan att medlemmar får dubblerade förmåner? Hur ska man bestämma vilken förening som ska betala avgiften för den medlem som är med i fem olika föreningar?