NULL Skriv ut sidan - Hembygdsföreningar och lokalhistoria

Anbytarforum

Titel: Hembygdsföreningar och lokalhistoria
Skrivet av: Kjell Nilsson skrivet 2010-09-16, 13:03
Hej!
 
Tack vare Per Solbergs fråga hittade jag den två år gamla diskussionen om hembygdsföreningar och jag tar mig friheten att försöka blåsa liv i den igen. Mycket som sägs i inläggen är ju riktiga. Det går inte att dra alla 1900 hembygdsföreningar i landet över en kam precis som inte alla släktforskarföreningar är lika. Personella och ekonomiska resurser varierar enormt och ibland är medelåldern mycket hög i styrelserna och man orkar inte hålla på med allt som man borde om vi ser till rörelsens handlingsprogram.  
 
Den direkta orsaken till mitt inlägg är den släng som Niclas Rosenbalck gav åt hembygdskonsulenterna. Som hembygdskonsulent i över 30 år vill jag ge en förklaring, även om det är fråga om att tala i egen sak. För det första har inte alla förbund någon konsulenttjänst beroende på att man inte får offentliga anslag som räcker till. I Svealand har nästan alla förbund tjänster, i Götaland fem och i Norrland bara ett. Övriga måste klara sig med ideella krafter och mer eller mindre bra stöd från respektive länsmuseum. Konsulenterna är verksamhetsledare vilket innebär hjälp till föreningarna, de arrangerar kurser, konferenser och annan programverksamhet, är redaktör för tidskrift och ibland böcker samt har en massa administration. Att inte tiden alltid räcker till är kanske förståeligt. Intresse för samarbete med släktforskarrörelsen finns absolut och nu kanaliseras detta bl a i Bygdeband, ett samarbete mellan Sveriges Hembygdsförbund och Genline och det engagerar konsulenterna i hög grad. Detta samarbete är dock omdiskuterat och långt ifrån alla föreningar har engagerat sig i det. Det fungerar dock och ni kan läsa mer på Genlines hemsida och på www.hembygd.se. Själv ägnar jag mig nu som pensionär åt släktforskning och har stor hjälp av hembygdsföreningarna i mina socknar. Alla jag tagit kontakt med har svarat på frågor och jag har fått värdefull information vilket dock inte alltid gällt släktforskarföreningar!
 
Med hopp om ökat samarbete mellan två viktiga forskarrörelser!
Kjell Nilsson