NULL Skriv ut sidan - Vagnmakare

Anbytarforum

Titel: Vagnmakare
Skrivet av: Anna-Carin Betzén skrivet 2012-08-23, 14:14
En av mina anor var vagnsmakare enligt kyrkböckerna; Christopher Blumenhoff i Erska i Västergötland. Jag hittar honom på Rökärr i Erska i HFL AI:1 (1785-1797, p 32) och framåt, han dog där 1810. Enligt HFL var han född 1734. Även barnen föds på Rökärr, åtminstone från 1774 och framåt.  
 
I boken Hantverk i Sverige får jag intrycket att vagnmakare var ett skråyrke, hur går det ihop med att han bor på landet? Bör han ändå ha varit skråansluten och kunna finnas i en burskapslängd någonstans? Eller kan han ha slutat arbeta som vagnsmakare i och med att han kom till Erska, fast titeln har hängt kvar? I vilka källor bör jag söka?  
 
Jag har inte hittat hans vigsel med hustrun Inger eller Ingegerd Jonasdotter f 1734, inte heller födseln för första barnet, Johanna 1770, därför misstänker jag att de kanske har bott någon annanstans tidigare (men jag tycker att det är lite svårt att hitta i kyrkböckerna för Erska och moderförsamlingen Stora Mellby, så det är möjligt att jag bara har missat dem). I DB noteras för mannen Föräldrarnes namn obekant.