NULL Skriv ut sidan - Tulluppsyningsman

Anbytarforum

Titel: Tulluppsyningsman
Skrivet av: Anneli Hagman skrivet 2008-03-20, 23:47
Nu har jag tittat i den tullitteratur jag har där Sandqvist eventuellt skulle kunna vara nämnd, men han finns tyvärr inte med.
 
Och jag kan inte hjälpa dig genom att titta i några personella berättelser (PB) heller, eftersom han var vid sjötullen. Det är bara landtullens PB som är mikrofilmade och finns att hyra från Svar. Sjötullens PB finns bara i original på Riksarkivet i Marieberg i Stockholm.  
 
Där finns även annat tullmaterial och vill man forska i det rekommenderar jag att man först tar en titt i Karin Wikströms bok Alla dessa tullar - en arkivguide. Vägledning till tullarkiv och tullhandlingar i Riksarkivet. Den gavs ut 2006 och ingår i serien Skrifter utgivna av Riksarkivet som nr 26. Finns att köpa på Riksarkivet eller via Svar.
 
Du kan också kontakta Tullmuseet och fråga om de kan titta i Fredrik Nerbys register åt dig. Där finns uppgifter om många tusen tullare. Ofta bara hänvisningar till olika handlingar, men ibland lite mer utförligt. Gå in på www.tullverket.se och skriv bibliotek i sökrutan uppe till höger så hamnar du rätt.
 
/Anneli