NULL Skriv ut sidan - Tulluppsyningsman

Anbytarforum

Titel: Tulluppsyningsman
Skrivet av: Anneli Hagman skrivet 2005-07-03, 23:06
Hej!
 
Det här har jag hittat i min tullitteratur (lite olika bud om uppsyningsmän, men som jag tolkar det så hade uppsyningsmännen en lägre grad och skötte huvudsakligen bevakningen):
 
En tullvaktmästare var en tullbetjänt av lägsta grad, vanligtvis med bevakningstjänst, ibland med kontorstjänst om jag har förstått saken rätt. Titeln vaktmästare var i bruk från omkring 1700 till 1922 då den ersattes av tillsyningsman. (Källa: En studie om tullyrkestitlar förr och ”i tiden” av Olof Monthan, Tullmusei vänner:III 1980, stencil)
 
Före 1810 fanns något som kallades Lilla tullen eller landtullen och det var en inrikestull. Man fick betala tull för att föra in varor i en stad och sälja dem där. Så här beskrivs personalen vid landtullen:
 
”Som biträden vid tullstället tjänstgjorde betjäning av olika grader; lanttullbesökare, vaktmästare och tullknektar. En av deras uppgifter, förutom bevakning runt tullstaketet, visitation av vagnar o dyl, var att följa den person som endast skulle färdas genom staden till nästa tullport och hålla noggrann uppsikt över att inga varor olagligt såldes inom området.”
(Källa: Tullverket 1636-1986. En jubileumsbok. Utgiven av Generaltullstyrelsen 1986, sid 116)
 
När det gäller gränstullen (som ju finns kvar fortfarande) har jag följande uppgifter:
 
”Enligt 1831 års tjänstgöringsreglemente utövades den lokala tullförvaltningen av tullkammare och tullinspektorer. Handläggande uppgifter i övrigt sköttes av kammarskrivare. Bevakningspersonalen uppdelades i överuppsyningsmän, uppsyningsmän, vaktmästare och roddare. Inloppsstationerna  förestods av en inspektor, en överuppsyningsman eller en uppsyningsman. Personalen i övrigt bestod av vaktmästare.”
(Källa: Tullverket 1636-1986. En jubileumsbok. Utgiven av Generaltullstyrelsen 1986, sid 84)
 
 
/Anneli