NULL Skriv ut sidan - Förgångsman / Förgångskvinna / Förgångsmor

Anbytarforum

Titel: Förgångsman / Förgångskvinna / Förgångsmor
Skrivet av: Rune Edström (Rune) skrivet 1999-04-18, 11:20
HEJ
Inom Vilhelmina var det väl ganska vanligt med födorådstagare.Dom fanns kvar ännu på 1930 -40 talen.Sen försvann dom nog. När det blev mer penninghushållning och ålderdomshemman blev vanligare. Det blev upprättat ett födorådskontrakt vid försäljning av hemmanet. Det gick även inteckna hos häradsrätten. I boken: Matsdalsbor i ord och bild 1817 - 1987 finns både en avskrift av ett köpekontrakt 9/5 1925, där mamman säljer hemmanet till sonen för 500.-, gemte följande födorådsbeting--Nämligen föda skötsel och omvårdnad av tredjedels mjölkko med husrum samt om jag ej själv orkar mjölka densamma och till mig skaffa mjölken.
Föda skötsel och omvårdnad av 1/3 Får med dess alster allt för år räknat och under hela min livstid räknat.
5/8 god och mogen potatis,33 kg Wetemjöl, 8 kg färskt och godt kött.
Sen skulle hon ha husrum. Torr och god ved upphuggen och inburen, öm skötsel på ålderdomen,skuts till kyrkan och vid svårare skukdomsfall. Om hemmanet överlåtes förbehåller hon sig fri inteckningsrätt i hemmanet för utfående av ovanstående födorådsbeting.
Efter 4 år sålde han,för 1000.-, men födorådet ingick även i det köpekontraktet.
Så vänder vi sida och där är en fotokopia av ett utdrag ur domboken över ett intecknat födorådskontrakt.
Dom som sålde hade i många fall byggt sig en liten stuga för att få vara för sig själv. I dom flesta fall kallades den undantagsstugan. Det var nog inte så roligt alla gånger att bo i samma hus, för alla var nog inte sams, när det gått nån tid.
mvh
rune