NULL Skriv ut sidan - Trädgårdsmästare

Anbytarforum

Titel: Trädgårdsmästare
Skrivet av: Berit Rydvall skrivet 2003-03-31, 17:37
Hej Åsa!
Har inte förrän nu hittat din efterlysning av trädgårdsmästare.Kanske det är för sent att lämna bidrag men jag skickar i alla fall.
Jag forskar på alla Palmgrenar jag hittar, och många av dom har varit trädgårdsmästare.Har inte hittat släktskap på alla men några finns.
Hans Palmgren(saknar födelse-och dödsdatum)gift 1768 i Sturefors Vist sn (Östg).Var trädgårdsmästare på Walla St Lars förs Linköping
Hans son Adam Palmgren f 1781 i St Lars var torpare och  trädgårdsmästare bl a på Skörtinge i Borgs sn,död 1828 i Borg.
Hans Palmgrens dotter Eva Palmgren f 1786  och död 1830 i Klinga i Borg var gift med Sven Cederqvist trädgårdsmästare vid Klinga.
Anders Palmgren (saknar födelsedatum) död 1797 i Tuddarp V Stenby (Östg)
Så är det min egen ana Håkan(Hagnini)Palmgren f 172(3) död 1787 i Grebo (Östg).1755 har jag hittat honom som trädgårdsmästare på Malmö gård Kvillinge sn(Östg). 1761 på Hammaren i Klockrike (Östg) och från omkring 1764 på Stäckö i Grebo.
Nils Palmgren(saknar födelse  och dödsdatum) men 1784 har jag hittat en uppgift i St Lars dödbok att hans son Adolf Fredrik avlidit.Nils står då som trädgårdsmästare i Smedstad.
Johan Palmgren f 1782  i St Lars död 1844 i Jonsberg(Östg)Trädgårdsmästare på Tuna i Rystad fram till 1831,därefter på Hofgrens säteri i Jonsberg.
Hans son Johan Erik Palmgren f 1812  i Rystad död 1881 i Ö Ny(bodde då hos en dotter) Enl dödboken trädgårdsmästare på  Hofgrens säteri,levde där nästan hela sitt liv.
Christian Larsson Palmgren f 1698 i Tunaberg(Sörml) död 1769 i samma sn står som trädgårdsmästare.
Jag har hitintills hittat 8 trädgårdsmästare Palmgren och fler kanske dyker upp.
Så tillkommer ju också Karl Gustaf Palmgren f 1738 i Sturefors i Vist som Eva Leksell tidigare skrivit om.
Mvh
Berit Rydvall