NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-05
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2005-11-12, 01:07
Fann en intressant handling i Rockhammars bruks handlingar för några år sedan. Kanske någon som har glädje av den? I alla fall lägger ut avskriften här:
 
Ödmiuk Förteckning på Storbo Bruks hammarsmeder, med dess Ålder, Tienstetid och Skicklighet, som nu för tiden stå uti ständigt arbete; alla utan gäld och skuld Nembl:n;
 
Mestaren Johan Rell, 53 år [ålder] - 17 år [tienstetid].  Skickelig, nykter och beskiedlig. Förstår wäll och grundeligen sitt hantwärk. Har at fordra wid Bruket dl. 1299:8 s. kmt. Smider intet sielf.
Mesterswän Johan Persson, 56 – 30.  Kallas den store, är en förd och stark karl, giör förswarligen sitt arbete, utan åtahl. Har fullväxta barn, 2:ne stycken, hustrun sjuklig.
Mesterswän Johan Kopparnäsa Ersson, 38 – 6.  Brefsmed, räcker an god stång, fast han ibland utom arbetet gierna will supa. Söker att få blifwa Mestare wid Sundbo hamar, om det sig giöra låter, då han sielf lärer begiära orlof. Har inga barn, dåck länge gift.
Mesterswän Giöte (el. Giös[t]a?) Andersson, 36 – 18.  God arbetare, nu änkling femb små barn; söker nu at få blifwa Mestare wid Erfwalla hamar. Blir således jemwähl enn, som lärer på den händelsen begiära orlof.
Mesterswän Olof Asp, 37 – 5.  Har ständigt wistats uti Wälborne Herrens tienst, så wid Hammarby, Österhamar och Ekeby som nu wid Storbo. Är något orolig ibland med arbetet, har 4 styf- och ett egit barn. Feck lilla Jan Pärs enka wid Ekeby till hustru. Blir således en, på den händelsen får orlof, i fall de 2:ne nästnämde efter åstundan intet blifwa försedda.
Mesterswän Johan Wessman, 31½ - 12.  Flitig karl i arbetet, derjemte nykter. Har snäll hustru, twå åhr gift, ett barn.
Lärodrengar Isack Olofsson och Lars Johansson, som nu uti 5 åhr smidt tillsamans för en Mesterswen, i anseende thertill, at jag så wid dödsfall welat haft någon i reserv, som ock wid redskappens förfärdigande haft hielp.
Den förre, 27 – 11.  I smedjan, snäll och stark karl. Warit uti 3:ne åhr gift, ett barn, duglig hustru.
Den senare Lars Johansson, 29 – 10.  Ogift, men lärer i höst tänka ingå äcktenskap med afl. Mester Erich Jonassons dotter här wid Bruket. Drängen flitig och pålitelig, slächt med Mester Rell.
2:ne ogifta kohlgossar: 1. Abram Abramsson, 22 – 4; 2. Hans Larsson, 21½ - 1.
 
Ehuruwähl Wälborne Herren nogsamt har sig bekent, at åhrligen wid Storbo måste förfärdigas en ansenlig hoop redskap af hamrar, städ och dylikt, icke allenast till des drift, utan fast mehr för Råckhamars Plåthamrar; nu i fall Wälborne Herren skulle finna för skiäligt, at ännu en härd wid Storbo utlägga, så har jag ej undgå kunnat derwid i ödmiukhet min påminnelse lämna, at för 2:ne härdar kan intet fyra drengar med Mestaren stå ut heller mächta at slik redskap giöra, hälst som alla de nu wid Storbo warande smeder wid sådant arbete ounngiängligen tarfwas och behöfwas samt nödwändigt fordras, om dylikt skall blifwa förswarligt giort;  
I följe theraf kan jag nästan försäkra at ingen smed af de nu warande eller andra som förut weta af meranämde redskaps arbete blir qwaar heller fås kan, enär de blifwa kunnige, at allenast folket för 2:ne härdar det förrätta skulle.
 
Utan om jag fördristade mig, härmed min ringa mening at yttra, skulle fast bättre synas, det Wälborne Herren för ofwanförde ordsakers skull, hade derstädes 3:ne härdar i gång; Och deremot till at förkorta och efter hammarskatten foga smidningen at på en wiss tid om åhret, såsom hela juli månad låta smidningen uphöra, då smederna med annat arbete antingen åth sig heller andra under höö och skiördeanden kunde sig försörja, så at ther igenom som ock then tid som till redskapens förfärdigande upgår, och tar hän de som oftast byggnad jemwähl tillstöter, hwarigenom Stångjerns Tillwärkningen i nogaste legat efter hammarskatten fogas kunde;  
Som dåch med hwad härom till förande i ödmiukhet andragit är, hemställes uti Wälborne Herrens Wälbehag och Höggunstiga godtfinnande. Rockhammar d. 24 Februari 1738 / Eric Almgren.
 
Ordagrant avskrivet: Leif G:son Nygård.
Källa: Rockhammars Bruks Arkiv; Bruksrörelsen – järn, kol, smide I [Lindesbergs Museums Arkiv].
 
Mvh, Leif