NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2008
Skrivet av: Peter Anderson skrivet 2008-02-09, 10:13
Hej!
Jeg søger efter min tipoldefar, Carl Andersson, der rejste til Danmark den 22-23. november 1855. Carl var på udrejsetidspunktet 22 år gammel.
I passjounalen fra den 23. november 1855, Gøteborg, står der: Carl Andersson, målargesäll.
Carl rejste sammen med flere andre - og de er alle noteret som ankommet i Frederikshavn den 22. november 1855.
 
Jeg har fået hjælp fra mange her på forum og på private mails - og denne hjælp har ført frem til fundet af Carl i udrejselisten i Gøteborg.
 
Vi har også fundet, at Carl muligvis er født i Skånings-Åsaka den 10. september 1833 som søn af soldat Anders Fast.
 
I Danmark oplyste Carl, at han var født i Aaskker. Der er ledt i alle fosamlinger, der kunne minde om dette. Åsaka er det bedste bud. I alle de 5 forsamlinger ved navn Åsaka er der efter nøje granskning kun 2 mulige kandidater tilbage. Den ene rejste til Stockholm i 1854 - så det er sikkert ikke ham. Den anden er sønnen af Anders Fast.
 
Den 30.11.1850 afrejser Carl Andersson Fast fra Skånings-Åsaka til Gøteborg.
 
Hvordan finder jeg Carl i Gøteborg?
Jeg har været igennem ud- og indflytning på de mange forsamlinger.
 
Er det muligt at finde en målargesäll i mantalslisterne?
Eller er det kun personer, der er husejere eller store skattebtalere, der findes i disse lister.
Spørgsmålet er måske mere klart således: Findes der alfabetiske mantalslister for perioden 1850 - 55 dækkende området Gøteborg?
Og, om de findes, hvordan får man adgang til listerne?
 
Jeg ved godt, at der kan være en ukendt Carl, der er den rette - men han skal da også søges i mantalslisterne for Gøteborg i perioden forud for 22.11.1855.
 
Venlig hilsen
 
Peter Andersson
 
PS. Alt peger på, at min tipoldefar ikke havde et mellemnavn.