NULL Skriv ut sidan - Mästersmed

Anbytarforum

Titel: Mästersmed
Skrivet av: Lars-Erik Spathon skrivet 2011-06-27, 10:39
Ni skall ha ett stort tack för svaren på mina frågor. Det var bra att jag fick svar från er bägge, då svaren skiftade en aning, precis som livsvillkoren naturligtvis skiftade från ort till ort.  
Om gräsmattor framför husen på Bruksgatan finns skilda uppfattningar. Nu kanske inte gräsmattan i sig är det alla viktigaste, gräsmattan i min fråga var mer menad som en symbol för hur viktiga de estetiska kraven var för dem i byn. Det kanske räckte med att livet fungerade rent praktiskt. Att de var viktigt med renlighet har jag förstått, (min mor 92 år, dotter till en mästersmed har berättat om de) det kanske räckte med renlighet för att uppleva hemmet som vackert.  
 
Jag skall fortsätta studera frågan om Bygatans, och i synnerhet smeders gräsmattor och återkommer med mina forskningsresultat. Tack Stig för rekommendationen om boken Vallonbrukssmide, den skall jag leta upp. Tack Ingela för dina uppgifter, det var mycket intressanta och matnyttiga. Du tog upp flera viktiga och intressanta frågor och vinklingar som jag själv inte tänkt på. Att vi som trygghetsnarkomaner i vår tid kan uppleva bruken som eländiga och otäcka har nog, som du antyder att göra med vilka referenser man har.  Precis som jag gjorde med det första svaret jag fick av Stig kopierar jag nog ditt svar rakt in i släktkrönikan som jag skriver om min mors släkt.  
 
Tack ännu en gång, och är det så att ni eller någon annan kommer på något ytterligare, stort som smått inom ämnen livsmiljö, livsvillkor, relationer, estetik mm i bruksmiljö mottages det tacksamt.  
 
Hälsningar Lars-Erik