NULL Skriv ut sidan - Mästersmed

Anbytarforum

Titel: Mästersmed
Skrivet av: Lars-Erik Spathon skrivet 2011-06-26, 12:18
Tack för ditt svar.  
Efter att jag skrev mina frågor har jag med min mor (92 år) varit och tittat på de platser där hennes förfäder levde. Forsbacka bruk ligger in en väldigt vacker natur, men miljön i bruket var otäck, man kunde känna eländet och de hårda arbetsförhållandena i de trånga utrymmena. Mackmyra bruk däremot var som en oas i det vackra landskapet, som naturligtvis leder till flera frågor.  
 
Min fråga är kanske lite udda och jag vet inte om detta är rätt forum. Jag försöker förstå hur deras vardagsmiljö såg ut längs Bruksgatan och i byn. Idag står där fina vitkalkade hus med gröna gräsmattor framför. Såg det likadant ut för 100-150 år sedan, hade dom gräsmattor framför husen eller...... Skulle gärna vilja veta något om livet, men framför allt hur miljön och stämningen i byn kunde ha varit, fanns en framtidstro eller levde man för dagen. Var lekte barnen, och med vad lekte de (min mormor var en av dem). Hade man byfester? Dansade man? Gjorde familjen några trevliga saker tillsammans? Fanns tid att gå med pappa och fiska, eller var allt elände? Det är en väldigt vacker miljö att leva i. Var den lika vackert förr. Såg vardagslivet annorlunda ut vid de stora bruken än vid de så. De små bruken upplevde jag mer personliga med det kanske är en chimär.  
 
Jag förstår att ni inte kan svara på alla, eller kanske inte på någon av mina frågor, men ni kanske förstår var jag vill komma, vad jag menar med mina frågor. Vardagslivet är till största delen byggd på trivialiteter, sådant man i vardagen finner ointressant. Det är ändå den kunskapen som är den viktigaste när miljöer skall återskapas.  
 
Lars-Erik