NULL Skriv ut sidan - Skutkarl

Anbytarforum

Titel: Skutkarl
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2006-04-30, 05:25
Ulf,
 
Du har bara sååå rätt. Varför skriva in till SAOB med frågor, gissningar och påpekanden. Det skulle rentav kunna föra forskningen framåt, och det vill vi ju absolut inte.
Det kan ju också tänkas att man redan har utrett denna fråga, och då skulle vi få ett avgörande svar. Men det kanske inte heller är så bra, vi kan inte fortsätta att gissa och teoretisera då.
Men visst, jag kanske inte skulle ha skrivit påpeka missen utan skicka in en fråga. Min poäng var: kontakta experterna.
Och ja, kontakter med SAOB leder till resultat. Svar på frågor och någon gång ett tillägg i SAOB.
 
Jaa, jag har slagit ihop skut och skuta. Det gjorde jag redan första gången jag skrev här - eftersom frågan inte gäller skut eller skuta utan skutkarl. Skutkarl kan bildas både från skut och skuta, vilket väl bevisas av att besättningsmännen - de som arbetar ombord på ett fartyg, en skuta - står som skutkarlar.
Varför Du inte tycker man skall ha med ordet skuta förstår jag inte. Eller menar Du att eftersom Tom bara tog upp skut så är vi begränsade till det?!
 
Vid en snabbsökning på Internet ser jag att skutkarlar förekom även i Falun och på Lövsta bruk, från 1600-talet och framåt. De kan naturligtvis ha varit besättningsmän, men det verkar väl troligast att de hade något med bruket att göra.
 
Ingela