NULL Skriv ut sidan - Skogvaktare

Anbytarforum

Titel: Skogvaktare
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2010-10-01, 17:03
Hej Niclas !
 
Lite mer om Bartolomeus Dahlman:
Sjöström: Skånska nationen i Lund #570:
Skriver år 1738 från Lindved till k. befalln.hafvande: Uti högst salig konung Carl den Elloftes glorwyrdigst i åminnelse Regementz tid var jag Crono Jägare uti Pommern och under Krigetz påstående mellan Sverige och Brandenburg blef af sahl högvälborne H. Grefve Königsmarck, som då anförde den svenska arméen, sexton stycken Jägare Comenderade att på partier och vid andra tillfällen bjträda Svänska armeen, hvaribland jag äfven var, och måste utstå många svåra Strapacoer och Olyckel. äfventyr, serdeles då min häst utj en drabbning med de Brandenburgiska blef mig undanskjuten, då jag igenom Gudz underliga försyn blef frälst med lifvet, så att jag sedan warit Comenderat från Anklam till Stralsund med Profjant till svenska armeen med flere förrättningar. Sedan freden slötz blef iag persuaderad att resa hit öfver till Skåne och kom således Anno 1682 hit till landet, blef 1690 hejderidare i Torna och Bara samt 1697 i Börringe.
 
Ingrid Bertilsdotter född omkring 1667 och död 54 1/2 år gammal 1721 i Svedala. Ingrid har en syster Marena Bertilsdotter som begravs i Malmö, Sankt Petri 1704-05-30 och hon var gift med visitören i Malmö Lars Berg. I Marens bouppteckning framgår släktskapet:
A:o 1704 d.13 Juni ... efter fordom visiteuren Lars Berg, nu jämwäl afledna änka Marena Bertilsdotter ... Den omyndiga dottern Ingar Marias vägnar, hennes mosters man, häjderidaren wälbetrodde Bartholomæus Dahlman, som närmaste anförvant. ...
 
Bartolomeus har också en trolig syster som heter Emerentia Dahlman. Hon bor 1705 och 1706 i Skrivaremöllan, Hällestad (M) (katekismilängderna). Emerentia var gift med holtzfursten i Malmöhus län Jochim Bursch. Om honom skriver Samzelius:
Samzelius s.259:
Burss, Jochim. Tjänade först i Pommern och var med vid Stettins belägring; erhöll genom k.br. 1679 2/6 en donation i närheten af Liepe i Stolpeska amtet samt fritt fiske i Peene. Holtzförster eller holtzfurste i Malmöhus län enl. k. fullm. (efter Bengt Steenman). Omnämnes s. sådan 1688-1697. Var 1692-1701 pensionär på riksstaten (enl. statskontorets memorialböcker). Namnet skrifves äfven Borss och Bursch. Skref egenhändigt Jochim Buss. Var gift och hade 6 barn, däraf 3 söner.
 
Jochum Bursch och Emerentia Dahlmans son Albert som var kyrkoherde i Östra Torp och Lilla Isie är född 1674-11-26 i Anklam (enl. Lunds stifts herdaminne)