NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-24
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2006-01-05, 10:29
Hej Lena!  Jag håller fullständigt med dig. De borde ÖPPNA NU - och låta DI pröva i efterhand, det är ju så myndigheten fungerar.
 
Ja, jag har funnit bevis (samtida vittnesmål i domboksmål) om att bödelsknekten Erik Johansson Falck är densamma som Erik Johansson Ekeroth. Har inte skrivit av målen helt ännu då jag haft annat för mig senaste tiden. Kan iaf berätta att han var en mästerrymmare! Han rymde först 1732 efter att att fängslats för häststöld vid Väne häradsrätt. När han åter greps 1743 (då han kallat sig Erik Johansson Ekeroth, och det nämns om hans släktskap med bödeln i Örebro (=Johan Ekeroth)) lyckades han på försommaren 1743 åter igen rymma tillsammans med hästtjuvarna Berndt Widing och Mattis Rodin . Friheten blev inte så lång utan de greps redan i oktober och rannsakades. Men Erik gillade tydligen inte att sitta i bur så han rymde en tredje gång  Därefter har jag inte funnit mer om honom, men förhoppningsvis höll han sig borta.
I rannsakningen nämns även en soldat Fredrik Christiansson vid Majorens kompani av Västgöta-Dals regemente som vittnar att han givit några pass till Rodin på Bohus fästning. Har en känsla av att han är resande. Är han känd? Namnet låter bekant. Han borde gå att återfinna i mönsterrullorna för regementet.
 
Är bödeln Johan Falk mer känd? Sonen Erik sägs vara född vid Gamla Kopparberget och Falun stad. Är Johan Falk densamme som skarprättaren i Göteborg Johan Eriksson, vars hustru Karin Jönsdotter bortrymde 1709 med nattmannen Anders Gabrielsson Mejer (skarprättaren Gabriel Alexandersson Mejers i Uppsala son) ?