NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24.6.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24.6.2002
Skrivet av: Monica Jönsson skrivet 2000-07-22, 13:25
Hej,
Jag har skarprättaren Verner Nilsson Wallin, som var verksam i Helsingborg 1709-1728, i mina anor (se även disk. under resande Westerling-Wallin-Hagman), och undrar om ngn vet mer om hans förfäder. Vad jag vet nu är att hans mor hette Sophia Wernersdotter, och hans styvfar var förre skarprättaren Petter Nilsson Brun.  
I Bland Yrkesmän i Gamla Dar - En Skånsk Skarprättarfamilj, Jan Agri 1930, nämns en skarprättare i Malmö och Landskrona (1665), Jörgen Wallon/Wellun. Kan namnet Wallin vara en variant på detta namn, och kan det finnas ett släkskap?
Vidare har jag fått mig berättat -utan källhänvisning - att en tidigare Skarprättare hette Nils Andersson och var gift med en kvinna Wernersdotter. Jag undrar om detta är Sophia Wernersdotter, Werners mor, och i så fall om Nils Andersson är far till Werner Nilsson? Var var Nils A verksam? Känner någon till mer om de tidiga skarprättarfamiljerna?  1991 var jag i kontakt med en Jan Ljungström i Gävle som då höll på att kartlägga dem, men har sedan inte hört mer.
 
Häls. Monica