NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2015
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2015-03-26, 18:09
Hej!
 
Är inte helt van att forska på sjömän och har en metodikfråga.  
En bror till min FFFFF har jag haft problem med i forskningen. Har idag kommit ngt längre då jag äntligen hittade Stockholms sjömanshus arkiv.
 
Han hette Johan Georg (felaktigt Gustav ibland). Född 14 dec 1806 i Gerum fsml på Gotland.  
Sista spåret jag har efter honom är 8 juli 1837 då han mönstrar av som styrman på skonerten Triton som närmast då kom från Bordeaux (Stockholms sjömanshus DIa:90 (1836-1836) Bild 384 / sid 367). Hans ålder är felaktigt angivet till 27 år. Han tycks ha ersatt en annan styrman. Det står ett par anteckningar om detta som jag inte kan tolka. Vidare anges hans hemort till Stockholm och inte till Gotland som i tidigare längder.  
Där förekommer också en mystisk siffra 19 i längden. Det varierar mellan längderna - men jag kan inte förstå vad den syftar på.  
Hur går man vidare? Om han bytt sjömanshus - borde det inte finnas en anteckning i senaste boken, även om det gått något år? Stockholm är väl inte helt lätt att finna honom i. Eller finns det särskilda längder för sjömän med hänvisning till mantalsadress?
 
Mvh
 
Lars Norrby