NULL Skriv ut sidan - Sjömän som mönstrar av

Anbytarforum

Titel: Sjömän som mönstrar av
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2007-07-15, 12:49
Hej Ann-Mari!
 
Kolla Jan Jutefors lista över vilka Sjömanshus som finns/fanns i Sverige under rubriken Övriga ämnen-sjöfart-sjömanshus.  
 
Tyvärr vet jag för lite om sjömanshus för att med bestämdhet kunna svara dig vad ett sjömanshus är.  
 
De sjömän jag stött på har alla varit inskrivna i Göteborgs sjömanshus där de haft ett inskrivningsnummer. (Runt 1871 ändrades det numret.) Inskrivningsnumret står även med i av- och påmönstringsliggarna. Jag TROR att alla sjömän måste vara inskrivna i ett sjömanshus för att få gå ut till sjöss, men jag känner inte till om det finns några undantag.
 
Om du vet vilket sjömanshus dina sjömän var inskrivna i kan du kontakta det Landsarkiv som arkiverar dess handlingar. Där kan bl a finnas av- och påmönstringsliggare samt sjömansrullor där man kan se vilka bemanningsförändringar som skett, vilka hamnar de avgått ifrån och ibland med vilken last de gick mm.
 
Det verkar som om de mindre hamnstäderna fick sjömanshus först på 1840-talet, medan de större städerna har haft dem betydligt längre.
 
Hoppas någon annan kan ge dig ett utförligare och säkrare svar.
 
Mvh
Marianne