NULL Skriv ut sidan - Sjömän som mönstrar av

Anbytarforum

Titel: Sjömän som mönstrar av
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2007-07-14, 21:39
När det gäller bröderna Pettersson, så har jag hittat alla (utom Johannes förstås, som drunknade) i Sveriges befolkning 1890. Så ingen av dem försvann.
 
Min Västerbottens grens anor på ett träd med i övrigt bara grenar från Ångermanland, arbetade i Dalkarlså åt patron Häggström innan de flyttade till Högsjö (Y). Ja, du hjälpte mig utreda om Johan Brännström verkligen var den Johan Olofsson Brännström f.1815, som jag funnit i Burträsk.
 
I VK den 11 juni 1988 kunde man läsa om Imperiet som rasade för hundra år sedan.
 
Erik Häggström f.1794 lät 1830 starta industriepoken med att bygga sitt första fartyg, som ledde till ett snabbt växande varvsindustri. 1881 kom konkursen.
 
Beträffande Wikströmskan, så har jag noterat att hon var född 30/11 1822, 30/4 1822 0ch 30/4 1882 i tre husför. Detta med att hon var född 1822 har jag även noterat då hon befann sig i Ångermanland som nygift! Är detta skrivfel av mig eller är det dessa årtal som finns i husförhören, för i så fall uppstod felet redan innan flytten till Nysätra.
 
Ann-Mari