NULL Skriv ut sidan - Sjömän som mönstrar av

Anbytarforum

Titel: Sjömän som mönstrar av
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2007-07-14, 13:59
Jag tyckte inte att det stod Lima i hfl Högsjö. Men det kan ju ha stått Callao, som tydligen var hamnstaden. Lima ligger mer inåt landet. Kanske var det så att fartyget befann sig nära Kap Horn den 27/11, därav not: Atlantiska Oceanen.
 
Av bröderna från Gumboda hittar jag nu bara en tänkbar kandidat i databasen: Nils Olof Pettersson, f. 1848 i Nysätra, gift, konstapel, påmönstrad i Gävle 1880-07-15. Destination Cardiff, hemmahamn Dalkarså. Inskriven i Gävle sjömanshus.  
 
Jag har samma födelsedag på Wikströmskan i min databas. Barnen har jag inte utrett.
 
Apropå Dalkarså så vill jag minnas, att där fanns Häggströmska handelshuset, som bedrev handel och sjöfart under 1800-talet. Jag vet inte exakt när de var verksamma. Kanske någon av Petter-/Persönerna hann arbeta åt Häggström? Eller så var de inte inskrivna i något sjömanshus, som jag tror bara berör anställda på handelsfartyg? En bror till en av mina anor (inte släkt med bröderna ovan), från Gumboda dog på 1850t på ett av Erik Häggströms fartyg i Algeriet. Han återfinns inte i 'Sjömanshus'.  
 
Noteras bör kanske att SVAR:s databas innehåller uppgifter från 10 av 50 sjömanshus.