NULL Skriv ut sidan - Rättare

Anbytarforum

Titel: Rättare
Skrivet av: Margareta Björck skrivet 2010-04-25, 22:05
Jag hittade en Rättare i släkten och vid googling, för att få veta vad det var, hamnade jag här. Det jag kan bidra med, är att min släkting, född 1854, blev föräldralös som 10-åring och utackorderad av kommunalnämnden till den som krävde minst för att ta hand om honom tills han blev konfirmerad. Därefter fick han försörja sig själv. (Och till fosterlön skulle enligt kommunalnämndsprotokollet i första hand användas hans arv efter föräldrarna, först då det var slut utgick bidrag ur fattigkassan.) Så han hade inga pengar, inga föräldrar som kunde stötta honom och definitivt ingen mer utbildning än folkskola. Som de flesta flyttar han mellan olika drängtjänster. 1879 får han plats som dräng på en stor gård och under det enda år han är där blr titeln Dräng överstruken och ersatt av Rättare. Då är han alltså 25 år och har tio års erfarenhet som dräng. På följande tre tjänster står han som Rättare. Efter 13 år som Rättare blir han 1893, 39 år gammal, ägare till en egen gård. Jag funderar på hur det kan ha gått till. Hade en Rättare en sådan lön att han kunde spara till en egen gård? Han har under tiden som Rättare bildat familj, men hans fru är ett av många barn till en vagnmakare, så det verkar inte troligt att hon heller kunde bidra med något större arv. Och Lotto fanns väl inte då....