NULL Skriv ut sidan - Rådman

Anbytarforum

Titel: Rådman
Skrivet av: Mathias Söderström skrivet 2010-10-31, 12:36
Marcus,
Tack för att du tog dig tid att göra en texttydning.
Intressant med två borgmästare.  
Nu när du gjort texttydningen kan jag faktiskt läsa och förstå texten. Har mycket att lära mig när det gäller att läsa och tyda denna gamla skrivstil. Som 80-talist, så är man ju mer van med dataskrift än handskrift!  
 
Stefan,
Huvudsakligen, så är det rådmännen som intresserar mig, då jag försöker att skapa ett eget litet rådmansregister över Karlstad. Att Johan Börgesson dök upp tyckte jag var lite intressant och framförallt då jag tyckte det såg ut som att han var rådman och inte Borgmästare. Nu hade jag fel gällande att han var rådman, men det var ändå kul att finna hans namn.
 
Har själv en anfader, som var rådman i Karlstad på 1700-talet och han var i Uppsala i studier. Troligen läste han juridik för strax efter hemkomsten, så blec han rådman i staden. Hans svärfar var också rådman i Karlstad och hans far var Notarie. Vissa uppgifter säger att Notarien också ska ha varit borgare i staden.
 
Intressant med den bakgrundsinformationen du ger om just att framgångsrika köpmän kunde vara rådmän. Detta var ny information för mig.
 
Tyvärr vet jag inte mycket om min anfader som var Notarie/borgare, men han borde nog ha varit hyffsat rik, då han skickar båda sina söner till Uppsala för studier. Tittar man i studentmatriklarna, så är det ju inte vilka personer som helst som studerar. Inga vanliga bönder.
 
Du verkar sitta inne på en del information Stefan. Kanske kan du berätta för mig vad en rådmans sysslor egentligen var. Tycker inte riktigt att jag fått klart för mig vad de egentligen gjorde. Så vitt jag vet så ingick de i Borgmästarens stab och fungerade lite som just rådgivare/rådmän till denne!
 
En rådman idag har ju en helt annan roll än på 16-1700-talet.
 
/Mathias