NULL Skriv ut sidan - Nådårspredikant

Anbytarforum

Titel: Nådårspredikant
Skrivet av: Måns Nyberg skrivet 2000-11-03, 11:58
Nödårspredikant trots allt!?
Tack för de intressanta och uttömmande förklaringarna till begreppet nådårspredikant. Emellertid gav mig Henrik Mos?ns inlägg impulsen att gå tillbaka till de källor jag har i detta aktuella fall. I Mörskoms kyrkböcker tycks det faktiskt stå: Vigd 8.10.1742/nödåhrspredik: Georg Smolander/Helena Johans:dr. Enligt Salminens sockenhistoria var Smolander nådårspredikant åtminstone åren 1742 och 1743. Kruxet här är att församlingen hela tiden under denna period hade en ordinarie präst, nämligen Jonas Kellgren, som var kyrkoherde i Mörskom från 1739 till 1747, då han övertog kyrkoherdetjänsten i Floby i Skara. (Han var för övrigt far till skalden Johan Henrik Kellgren.) Salminen (s. 141) uppger att Kellgren under Lilla ofreden, när många präster i trakten hade flytt till Sverige, tillfälligt blev förordnad till Borgå (dåförtiden den största staden i östra Nyland) för att biträda vid skötseln av prästämbetet där. Men han var 1745 tillbaka på sin ordinarie post i Mörskom.  
Stödjande mig på detta vågar jag framkasta tesen att beteckningen nödåhrspredikant i kyrkböckerna faktiskt motsvarar verkligheten och att både Salminen i hennes sockenhistoria och jag själv har misstagit oss när vi omtolkat den till nådårspredikant. Studenten Smolander utsågs till tillfällig predikant i socknen under den tid då den ordinarie kyrkoherden Kellgren var kallad till Borgå på grund av exceptionella krigsförhållanden, nödår. Det vore intressant att veta om det finns liknande fall på annat håll.